Pünderich, 1 september

1 september 2023 - Pünderich, Duitsland

Het heeft geregend vanaf gisteravond 9 uur tot vanmorgen 11 uur. Dus we zijn er wel even klaar mee. Boodschappen doen in Traben-Trarbach en daarna op naar Pünderich!
We komen langs Enkirch waar er veel oldtimers bij zijn gekomen, niet te geloven hoeveel het er zijn! Morgen gaan we er voor de 2e keer even naartoe!

Op de camperplaats staat een betaalautomaat waar je persoonlijke gegevens moet invullen. Ook zijn hier toiletten en douches die je met een code kunt openen. Er staat ook een wijnautomaat. die je op veel plekken ziet staan.
We krijgen Nederlandse buren en die komen uit Friesland. Zij rijden de Moezelroute van Koblenz naar Trier, die wij in omgekeerde volgorde rijden. Er blijven buien vallen vanmiddag dus blijven de fietsen achterop de camper staan. Morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Pünderich ligt aan de rechterkant van de Moezel in de beschermd landschap 'Moezelgebied van Schweich tot Koblenz'.
De belangrijkste bron van inkomsten is nog steeds de wijnbouw (voor het grootste deel Riesling) , geflankeerd door toerisme. Omdat Pünderich een van de weinige plaatsen aan de Moezel is die niet van de oever van de Moezel is gescheiden door een weg of trein. In de zomer komen veel mensen, ontspannen onder de walnotenbomen! Het 786 meter lange Pünderich-hangviaduct op de Moezelstrecke tegenover Pünderich an der Moezel is het langste Hellviaduct van Duitsland.

IMG_4636IMG_4633