Tavira, 30 maart

30 maart 2023 - Tavira, Portugal

Na het ontbijt kreeg ik een aanval van schoonmaak woede. Bed verschonen, rommel opruimen, vegen en dweilen en dan ……… aan de koffie ( welverdiende koffie). Het is hier net als thuis het mag dan kleiner zijn maar er moet toch worden schoongemaakt!

Vanmiddag naar Ilha de Tavira gereden waar je met de veerboot naar het eiland aan de andere zijde van de lagune kan varen! We hebben heerlijk op een bankje gezeten genietend in de zon. Tavira eiland is een zanderig eiland van ongeveer 11 km lang, gelegen naast de kust van de Algarve, ten zuiden van de stad Tavira, en maakt deel uit van het natuurpark Ria Formosa. De stranden worden goed bezocht door toeristen, vooral tijdens het badseizoen; de hoge milieukwaliteit wordt jaarlijks bevestigd door de certificering met Blauwe Vlag!

8DE0FC10-53D7-4C20-8FDA-30B6F55AE4BA

Hierboven een overzichtskaart van de diverse eilandjes en lagune van het natuurgebied!

De zoutpannen van Tavira!
Rondom de stad wordt al sinds de Romeinse tijd zout gewonnen. In ondiepe bekkens wordt in het voorjaar zeewater ingelaten via kleine sluizen. Gedurende de zomer moeten die bekkens uitdrogen door zon en wind.

EBC28591-6C7A-4287-958C-375711DDA4BE

Wat in de herfst overblijft, is een zoutkorst. Die wordt met mensenhanden van de bodem geschraapt in de nog steeds brandende herfstzon.

Terug bij de camper kruipt de zon achter de sluierbewolking! Dus kan ik wel even douchen.

1. Sietske:
    1 april 2023
    Grappig, wat je zei over de zoutwinning. Die zie je volgens mij overal daar in die landen.bij onze zoon in spanje hebben ze er ook twee in de buurt waar hij woond. Wel een keer leuk om te zien, hoe dat in zijn werk gaat allemaal.
    In elk geval heb jij je huisje weer lekker schoon en kun je weer lekker fris en schoon slapen.
    Groetjes,ook aan Peter.doejjjjjj, wout en siets.